МІЖКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Оксана Олександрівна Білецька

Анотація


Мета роботи – з’ясувати роль міжкультурної компетентності в міжнародній сфері діяльності, завдяки якій діяльність фахівців-міжнародників стає більш ефективною у взаємодії з людьми різних культур під час виконання своїх професійних обов’язків. Методологія дослідження полягає у використанні таких методів дослідження як вивчення, аналіз та узагальнення з метою розкриття поняття міжкультурної компетенції як здатність вибирати й здійснювати мовну дію (поведінка) залежно від цілей і змісту професійного мовлення за допомогою мовних засобів, а також володіння стратегією й тактикою спілкування. Наукова новизна полягає в описі проблеми опанування міжкультурними елементами професійної компетенції фахівців-міжнародників. У науковій літературі досить широко висвітлені проблеми спілкування, комунікації, формування різних професійних умінь фахівців з різних галузей, але при цьому недостатньо вивченою залишається проблема міжкультурної комунікації і формування елементів мовної культури в контексті професійної міжнародної діяльності. Висновки. Професійна діяльність фахівців у галузі міжнародних відносин полягає не лише у використанні ними професійних вмінь і навичок, але й обізнаності щодо особливостей мовної картини світу країни перебування, лінгвістичних і екстралінгвістичних чинників, що обумовлюють комунікацію в професійному дискурсі.

Ключові слова


культура; міжкультурна комунікація; крос-культурна компетенція; комунікативні особистості; іншомовна концептосфера; професійна діяльність

Повний текст:

PDF

Посилання


Список використаних джерел

Верещагин Е. М. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании рус. яз. как иностранного / Е. М. Верещагин, В. Г. Костомаров. – Москва: Рус. яз., 1990. – 246 с.

Гарднер Г. Множинні інтелекти: теорія у практиці : хрестоматія / Г. Гарднер. – Київ: Мегатайп, 2004. – 288 с.

Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению – 2-е изд. – Москва: Просвещение, 1991. – 223 с.

Подольская Е. А. Кросс-культурная компетентность: сущность и функции в глобализирующемся мире [Електронний ресурс] / Е. А. Подольская. – Режим доступа: – Загл. с экрана. – Дата обращения 27.01.2017.

Попова Е. А. Специфика підготовки студентов-международников в свете компетентностного похода // Теоретические и практические исследования психологии и педагогики. – Москва, 2015. – С. 65–68.

Bennett M. J. A Developmental approach to training for intercultural sensitivity / M. J. Bennett // International Journal of Intercultural Relations. – 1986. – Vol. 10. – Issue 2. – pp. 179–195.

Chen G. M. A review of the concept of intercultural sensitivity / G. M. Chen, W. J. Starosta //Human Communication. – Vol. 1. – 1997. – pp. 1–16.

Chen G. M. A review of the concept of intercultural awareness / G. M. Chen, W. J. Starosta // Human Communication. – 1998. – Vol. 2. – pp. 27–54.

Chen G. M., Starosta W. J. The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale / G. M. Chen, W. J. Starosta // Human Communication. – 2000. – Vol. 3. pp. – 1–15.

Deardorff D. K. Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization / D. K. Deardorff. // Journal of Studies in International Education. – 2006. – Vol. 10. – pp. 241–266.

Dinges N. G., and Baldwin, K. D. Intercultural competence: A research perspective / N. G. Dinges, and K. D. Baldwin ; In D. Landis and R. S. Bhagat (Eds.). – Handbook of intercultural training. – 2nd ed. – Thousand Oaks: Sage Publications, Inc. – 1996. – pp. 106–123.

Griffin E. A. A First Look at Communication Theory / E. A. Griffin. – 6 ed. – Boston: McGraw-Hill, 2006. – 543 p.

Gudykunst W. B. Cross-Cultural and Intercultural Communication 1st Edition / W. B. Gudykunst. – Thousand Oaks : Sage Publications, Inc., 2002. – 312 p.

Hart, W. B. Hall and The History of Intercultural Communication: The United States and Japan / W. B. Hart, E. M. Rogers, Y. Miike // Keio Communication Review. – 2002. – No. 24. – pp. 3–26.

Hammer M. R. Dimensions of intercultural effectiveness: An exploratory study / M. R. Hammer, W. B. Gudykunst, R. L. Wiseman // International Journal of Intercultural Relations. – 1978. – No.2. – pp. 382–393.

Hofstede G. Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative study across twenty cases / G. Hofstede, B. Neuijen, D. D. Ohayv, G. Sanders // Administrative Science Quarterly. – 1993. – No. 2. – Vol. 35. – pp. 286–316.

Wiseman R. L. Intercultural communication theory / R. L. Wiseman. – Thousands Oaks: Sage. – 2003. – pp. 247–270.

References

Vereshchagin, E., and Kostomarov, V. (1990). Language and Culture: Linguistic and cultural studies in teaching Russian as a foreign language. Moscow: Russkiy Yazyk.

Gardner, H. (2004). Multiple Intelligence: Theory in practice. Readerguide. Kyiv: Mehataip.

Passov, E. (1991). Communicative method of teaching foreign-language speaking. 2nd edn. Moscow: Prosveshchenie.

Podolskaya, E. (2013). Cross-cultural competence: the essence and functions in a globalizing world, [online]. Available at: http://www.rusnauka.com/3_ANR_2013/Pedagogica/6_125836.doc.htm [Accessed 27 January 2017].

Popova, E. (2015). The specificity of training IR students in the light of the competency-building approach. Theoretical and practical researches of psychology and pedagogy [Teoreticheskie i prakticheskie issledovaniya psikhologii i pedagogiki], pp. 65–68.

Bennett, M.J. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensitivity. International Journal of Intercultural Relations. Vol. 10, Issue 2, pp. 179–195.

Chen, G.M., and Starosta, W.J. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. Human Communication. Vol. 1, pp. 1–16.

Chen, G.M., and Starosta, W.J. (1998). A review of the concept of intercultural awareness. Human Communication. Vol. 2, 1998, pp. 27–54.

Chen, G.M., and Starosta, W.J. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication. Vol. 3, pp. 1–15.

Deardorff, D.K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, Vol. 10, pp. 241–266.

Dinges, N.G., and Baldwin, K. D. (1996). Intercultural competence: A research perspective. In D. Landis, and R.S. Bhagat (Eds.). Handbook of intercultural training, 2nd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.

Griffin, E.A. (2006). A First Look at Communication Theory. 6th ed. Boston: McGraw-Hill.

Gudykunst, W.B. (2002). Cross-Cultural and Intercultural Communication. 1st edn. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.

Hart, W.B. Rogers, E.M., and Miike, Y. (2002). Edward T. Hall and The History of Intercultural Communication: The United States and Japan. Keio Communication Review. No. 24, pp. 3–26.

Hammer, M.R., Gudykunst, W.B., Wiseman, R.L. (1978). Dimensions of intercultural effectiveness: An exploratory study. International Journal of Intercultural Relations. No.2, pp. 382–393.

Hofstede, G., Neuijen, B., Ohayv, D.D., and Sanders, G. (1993). Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative study across twenty cases. Administrative Science Quarterly.Vol. 35, no. 2, pp. 286–316.

Wiseman, R.L. (2003). Intercultural communication theory. Thousands Oaks: Publications, Inc.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.