THE PRIMARY STAGE OF SCREENWRITING AND DIRECTING TANDEM WORK OF Y. SOLNTSEVA AND М. VINIARSKYI ON THE FILM «THE VISUN REPUBLIC»

Олександр Вікторович Безручко

Анотація


The purpose of the article is to reconstruct the primary stage of screenwriting and directing collaboration between Y. Solntseva and М. Viniarskyi during their work on the film «The Visun Republic» at Kyiv Film Studios (motion picture studios). The research methodology suggests the application of scientific reconstruction methods, objectivity, and historicism. The specified methodological approaches allow for recreating the picture of the cultural process based on contemporary records and defining historical and art preconditions of the emergence and problematics of screenwriting and directing collaboration between Yuliya Solntseva and Мykhailo Viniarskyi on the film «The Visun Republic» at Kyiv Film Studios (motion picture studios). Conclusions. Concluding the aforementioned, it can be stated that the scientific objectives have been accomplished: the specificity of the typical for cinematography of the second half of the 1930s phenomenon of a directing tandem has been studied; the reasons for the emergence of the screenwriting and directing tandem of Y. Solntseva and М. Viniarskyi have been analysed; the role and position of each participant of this creative tandem have been distinguished; variants of creative directing tandems in Ukrainian cinematography have been mentionеd. Nevertheless, the prospects for scientific research remain promising, as the further screenwriting and directing collaboration between Y. Solntseva and М. Viniarskyi on the film «How the Steel Was Tempered» has not been thoroughly researchеd. The significance of this research in terms of Art History lies within discovering and introducing the new important facts about Ukrainian and Soviet cinematography of the 1930s. Based on little-known contemporary records and published materials of that time, all the stages of screenwriting and directing collaboration between Y. Solntseva and М. Viniarskyi during their work on the film « The Visun Republic» at Kyiv Film Studios have been reconstructеd.

Ключові слова


creative tandem; Yuliya Solntseva; Мykhailo Viniarskyi; Kyiv Film Studios (motion picture studios); «The Visun Republic»; film director; screenwriter

Повний текст:

PDF

Посилання


Список використаних джерел

Безручко О. Таємниці щоденників Олександра Довженка / О. Безручко // Пам’ятки : археогр. щорічник. – 2008. – Т. 9. – С. 208–230.

Довженко А. П. Беседа с молодыми режиссерами-слушателями Режиссерской академии ВГИК (1 апр. 1936 г.) / А. П. Довженко // Из истории кино : материалы и документы. – Москва : АН СССР, 1959. – Вып. 2. – С. 8–28.

Довженко А. Щоденникові записи, 1939–1956 – Дневниковые записи, 1939–1956 / А. Довженко. – Харьков : Фолио, 2013. – 879 с.

Довженко без гриму : листи, спогади, архівні знахідки / [упоряд. і комент.: В. Агеєвої та С. Тримбача ; прим. С. Тримбача]. – Київ : КОМОРА, 2014. – 471 с.

Довженко О. Його Юліана : з епістоляр. спадщини О. Довженка / О. П. Довженко ; [упоряд. В. М. Пригоровський]. – Ніжин : Аспект-Поліграф, 2011. – 107 с.

Корогодський Р. Довженко в полоні : розвідки та есеї про Майстра / Роман Корогодський. – Київ : Гелікон, 2000. – 352 с.

Кудін В. Зоряний шлях : худож.-докум. повість / В. О. Кудін. – Київ : Парлам. вид-во, 2004. – 224 с.

Кудін В. Сашко : худож.-докум. повість / В. Кудін. – Київ : ЕКМО, 2004. – 263 с.

Марочко В. Зачарований Десною : іст. портрет О. Довженка / В. Марочко. – Київ : Вид. дім «Києво-Могил. акад.», 2006. – 285 с.

Неопубліковані листи Олександра Довженка / публ. Тетяни Дерев’янко // Дніпро. – 1994. – № 9/10. – С. 26–37.

Олександр Довженко вчора і сьогодні: затемнені місця в біографії : [зб. матеріалів] / упоряд. Є. Сверстюк. – Луцьк : Терен, 2005. – 200 с.

Олександр Довженко: Літопис життя. Фільми. Малюнки. Задуми : [до столітнього ювілею О. П. Довженка] / [наук. та літ. ред. Л. Череватенко]. – Київ : [б. в.], 1994. – 144 с.

Олександр Довженко: маловідомі сторінки / передм., упоряд. В. Н. Миславський. – Харків : Дім реклами, 2015. – 280 с.

Оперативне повідомлення про Ю. І. Солнцеву, 24 січ. 1939 р., м. Київ // Галузев. держ. архів Служби Безпеки України (ГДА СБ України). – Ф. 11. – Спр. С–836. – Т. 2. – Ч. І. – Арк. 19–21.

Попик В. Під софітами ВЧК-ДПУ-НКВС-НКДБ-КДБ / В. Попик // Дніпро. – 1995. – № 9/10. – С. 21–59.

Попик В. Під софітами спецслужб / В. Попик. – Київ, 2000. – 406 с.

Справа кінострічки «Том Сойер» // Держфільмофонд РФ «Білі стовпи». – Ф. 7. – Оп. 1. – Спр. 2544.

Сценарний портфель Київської кіностудії // За більшовицький фільм. – 1937. – 21 січ.

Тальский С. Студенты на производстве / С. Тальский // Кино.  1935.  4 июл.

Ткач М. На пороге 1937 года / М. Ткач // Кино.  1937.  22 янв.

Тримбач С. Не віднесена вітром: 100 років Ю. Солнцевій / С. Тримбач // Дзеркало тижня. – 2001. – 11–17 серп. (№ 30). – С. 16.

Тримбач С. Олександр Довженко: загибель богів: ідентифікація автора в національному часо-просторі / С. Тримбач. – Вінниця : ГЛОБУС-ПРЕС, 2007. – 800 с.

Хроніка сценарного портфеля // За більшовицький фільм. – 1936. – 28 листоп.

Череватенко Л. Довженко визволений / Л. Череватенко // KINO–КОЛО.  2005.  № 25. – С. 108–135.

Шудря М. Геній найщирішої проби. Нариси. Розвідки. Рецензії. Інтерв’ю. Публікації / М. Шудря. – Київ : Юніверс, 2005. – 382 с.

Шудря М. Священні миті осяяння / М. Шудря // Дніпро. – 2004. – № 9/10. – С. 72–79.

Шудря Н. Юлька и ее Запорожец / Н. Шудря // Аспекты. – 2004. – 1–7 окт. – С. 7.

References

Bezruchko, O.V. (2008). Secrets of Oleksandr Dovzhenko’s diaries. [Sights: archaeographic annual], vol. 9, pp. 208–230.

Dovzhenko, A.P. (1959). Conversation with young stage directors-listeners of the Academy of Directing at VGIK, 1936, April, 1. Iz istorii kino : materialy i dokumenty [From the history of cinematography: materials and documents], issue 2, pp. 8–28.

Dovzhenko, О. (2013). Diary records, 1939–1956. The Russian archive of Literature and Arts. Kharkiv: Folio.

Aheeva, V., and Тrumbach, S. (2014). Dovzhenko without make-up: letters, memoirs, archived findings. Kyiv: Komora.

Dovzhenko, О. (2011). His Yuliana: from epistolary heritage. Nizhyn: Аspekt-poligraph.

Коrohodskyi, R. (2000). Dovzhenko in thrall: secret services and stories about the Master. Kyiv: Heliocon.

Кudin, V. (2004). Star way. Parliamentary publishing house, Kyiv, p. 224.

Кudin, V. (2004). Sаshко: fiction and documentary story. Kyiv: ЕКМО.

Маrochko, V.I. (2006). Enchanted by the Desna: historical portrait of О. Dovzhenko. Kyiv: Publishing house of «The Kiev-Mohyla Academy».

Derevianko, Т. (1994). Unpublished letters by Oleksandr Dovzhenko. Dnipro, vol. 9/10, pp. 26–37.

Sverstiuk, E. (2005). Oleksandr Dovzhenko yesterday and today: black-out pages of biography. Lutsk : Teren, p. 200.

Cherevatenko, L. еd. (1994). Oleksandr Dovzhenko: the chronicle of life. Films. Pictures. Intentions. [to the centenary anniversary of О.P. Dovzhenko]. Kyiv: [N.p.].

Мyslavskyi, V.N. ed. (2015). Oleksandr Dovzhenko: unknown pages. Kharkiv: Dim Reklamy.

Title of edition (1939). Operative report on Yulia Solntseva. Kyiv, 24 January. Branch archive of the Security Service of Ukraine. F. 11, C. С–836, vol. 2, part 1, pp. 19–21.

Popyk, V. (1995). Under the soffits of VChK-DPU-NКVS-NKGB-КGB. Dnipro, vol. 9/10, pp. 21–59.

Popyk, V. (2000). Under the soffits of secret services. Kyiv: Yevropeiskyi universytet finansiv, informatsiinykh system, menedzhmentu i biznesu.

Title of edition (1937). The case of the film «Tom Sawyer», Gosfilmofond of The Russian Federation «Belye Stolby», F. 7, Оp. 1, C. 2544.

Title of edition (1937). A screenplay portfolio of Kyiv Film Studios., Za Bil’shovytskyi Film, January, 21.

Talskiy, S. (1935). Students at the place of production. Kino, July, 4.

Tkach, M. (1937). At the threshold of the year 1937. Kino, January, 22.

Тrumbach, S. (2001). Not gone with the wind: Yulia Solntseva’s centenary. Mirror of the week. August, 11–17, № 30, p. 16.

Тrumbach, S. (2007). Oleksandr Dovzhenko: death of Gods: identifying the author in national time and space., Vinnytsia: Globe-press.

Title of edition (1936). The Chronicle of Screenplay Portfolio. Za Bil’shovytskyi Film, November, 28.

Cherevatenko, L. (2005). The Relieved Dovzhenko. KINO–КОLО, no. 25, pp. 108–135.

Shchudria, М. (2005). Genius of the sincerest pureness. Essays. Explorations. Reviews. Interviews. Publications. Kyiv: Universe.

Shchudria, М. (2004). The sacred moments of enlightment. Dnipro, no. 9/10, pp. 72–79.

Shchudria, N. (2004). Yulia and her Zaporozhets. Аspekty, 1–7 October, p. 7.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.