РЕПЕРТУАР БАЛЕТНОГО ТЕАТРУ УКРАЇНИ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ:ТИПОЛОГІЯ ТА ПРОБЛЕМИ

Аліна Миколаївна Підлипська

Анотація


Мета дослідження – систематизувати репертуар балетного театру України кін. ХХ – поч. ХХІ ст. та виявити основні мистецькі проблеми його формування. Методи дослідження поєднують аналіз репертуарної політики балетних театрів та типологізацію у процесі упорядкування балетних вистав з репертуару за групами. Наукова новизна статті полягає у запропонованій типології творів з репертуару балетного театру сучасної України та виявленні проблем його формування. Висновки. Досить умовно репертуар балетних театрів України кін. ХХ – поч. ХХІ ст. можна розділити за групами: редакції балетів класичної спадщини в традиційній естетиці; інтерпретації балетів «Російських сезонів»; відновлення балетів радянського періоду, зокрема, балетів національної тематики; оригінальні постановки в традиційній естетиці засобами класичного та неокласичного танцю; балетні експерименти в естетиці модерну та постмодерну. Нині відчутні певні зрушення на шляху осучаснення вітчизняного балетного театру, що сприяє не лише інтеграції у світову хореографію, а й підвищує мистецький рівень вітчизняного балетного театру. Гострими залишаються проблеми: збагачення репертуару балетами, створеними засобами сучасної хореографії, також творами національної тематики; співпраця балетного театру із сучасними українськими композиторами; інтенсивний графік творчої роботи, коли одночасно необхідно підтримувати діючий репертуар та створювати нові вистави.

Ключові слова


балетний театр; репертуар; балет; хореографія

Повний текст:

PDF

Посилання


Загайкевич М. Драматургія балету / М. Загайкевич. – Київ : Наук. думка, 1978. – 258 с.

Касьянова О. Прояви естетики постмодернізму в українському хореографічному театрі / О. Касьянова // Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. – 2011. – № 4 (13). – С. 110–116.

Коваленко Є. Балетне мистецтво Національної опери України 1991–2015 років: виконавські традиції, творчі постаті, вистави : дис… канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.02 «Театральне мистецтво» / Є. Коваленко ; Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. – Київ, 2017. – 221 с.

Куринная М. Эксперименты в рамках традиции / М. Куринная // Танец в Украине и мире. – 2015. – №2(10). – С. 22–23.

Петрик О. Балетний театр України у соціокультурній ситуації сьогодення / О. Петрик // Вісн. Львів. нац. ун-ту. Серія: Мстецтвознавство. – 2012. – Вип. 11. – С. 267–275.

Станішевський Ю. Балетний театр України: 225 років історії : монографія / Ю. Станішевський. – Київ : Муз. Україна, 2003. – 438 с.

Ущапівська О. Донецький театр опери та балету як територія невідчуженої комунікації / О. Ущапівська // Мистецтвознавчі зап. – Київ, 2014. – № 26. – С. 123–130.

References

Zahaikevych, M. (1978). The dramaturgy of Ballet. Kyiv: Naukova dumka.

Kasianova, O. (2011). Manifestations of the postmodernism aesthetics in the Ukrainian choreographic theater. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho [The journal of the National Music Academy of Ukraine named after. P. I. Tchaikovsky], no. 4 (13), pp. 110–116.

Kovalenko, Ye. (2017). Ballet Art of the National Opera of Ukraine in 1991–2015: performing traditions, creative figures, plays. D.Ed. Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology named after M.T. Rylsky, National Academy of Sciences of Ukraine.

Kurinnaya, M. (2015). Experiments within the tradition. Tanets v Ukrayne y myre [Dance in Ukraine and in the world], no. 2 (10), рр. 22–23.

Petryk, O. (2012). Ballet Theater of Ukraine in the social and cultural situation of the present. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: mystetstvoznavstvo [Visnyk of Lviv National University. Series of art studies], no. 11, рр. 267–275.

Stanishevskyi, Yu. (2003). Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Ushchapivska, O. (2014). Donetsk Opera and Ballet Theater as an area of inalienable communication. Mystetstvoznavchi zapysky [Art studies notes], no. 26, рр. 123–130.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.